Σάββατο, 27 Απριλίου 2013

Σπύρος Βροντινός: "ΟΤΙ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΣΙΣΙΟΥ ΣΤΙΣ 25-5-2013"


Δύσκολα άκουγε και καταλάβαινε κανείς την σύντομη παρουσίαση. Αν και οι άνθρωποι ήταν λίγοι, δεν υπήρχε υπομονή αλλά αγανάκτηση και ήταν πολύ δύσκολο για τον καθένα να ακουστεί και να συζητήσει. 

Τα συμπεράσματα που κατάλαβα σύμφωνα με την συζήτηση μου με την μηχανικό της Περιφέρειας ήταν:

1. σύμφωνα με την μελέτη, το έργο αστόχησε λόγω του μικρού μεγέθους των ογκολίθων και λόγω του αυξημένου ύψους κύματος (πράγμα που αναπέμπει είτε σε κακή αρχική κατασκευή, είτε σε ανεπαρκή μελέτη, ή και τα δύο),

2. η Περιφέρεια δεν έχει πόρους να πραγματοποιηθεί η μελέτη του Μουτζούρη , κόστους κατασκευής 4,5 εκατομμυρίων με τετράποδα από σκυρόδεμα περιμετρικά και στην  στέψη του λιμανιού,

3. ότι υπάρχει άλλη μια μελέτη της κ. Φράγκου που χρησιμοποιεί τρίποδα από σκυρόδεμα (μικρότερου κόστους και βάρους από τα τετράποδα), αλλά αυτή κοστίζει 2,5 εκατομ. που όμως επίσης δεν υπάρχουν,

4. ότι εξετάζεται λύση με σμίκρυνση του λιμενοβραχίονα κατά μερικές δεκάδες μέτρα μαζί με επαναχρησιμοποίηση των ογκόλιθων που υπάρχουν  στο έργο και προσθήκη και νέων,  για μείωση συνολικού κόστους αλλά πάλι θα μιλάμε για τουλάχιστον 1-2 εκατομ. (μια λύση που, κατά την γνώμη μου, δεν εξασφαλίζει την ίδια όπως πριν κυματική συμπεριφορά εντός του λιμανιού, αφού ενδέχεται να αλλάξει ριζικά τα κυματικά και άλλα χαρακτηριστικά του λιμανιού, προσάμμωση κλπ)

5. ότι αφού τα 300 χιλιάρικα της Περιφέρειας δεν φτάνουν για να γίνει ένα καλό έργο, η Περιφέρεια προτιμά και θα εγκρίνει να δίδονται 50-60 χιλιάρικα ετησίως, από το ποσό αυτό, για να καθαρίζεται το λιμάνι από τα ‘μπάζα’ του χειμώνα,

6. ότι ο κόσμος και οι βουλευτές πρέπει να παλέψουν για μεγαλύτερο κονδύλι που θα φτάνει για την ‘σωστή’ παρέμβαση,

7. ότι δεν εξετάστηκαν καν εναλλακτικές μικρότερου κόστους, π.χ. μέσα στο διαθέσιμο σήμερα ποσό, (αφού η Περιφέρεια τις κρίνει όλες a priori ανεπαρκείς (π.χ. μπάζωμα με ογκόλιθους 6-8 τόνων μέχρις εξαντλήσεως του ποσού, ενοικίαση πλωτού κυματοθραύστη, κλπ)

8. ότι δεν υπάρχει στα νταμάρια της περιοχής μας ή ίσως και στην Κρήτη δυνατότητα παραγωγής ογκόλιθων βάρους άνω των 6 τόνων για το έργο, άρα πρέπει να χρησιμοποιηθούν τεχνητοί, (σχόλιο: αυτό είναι βασική παραδοχή στις μελέτες, που όμως ίσως να μην ισχύει, ξέρει κανείς?)

9. ότι οιαδήποτε άλλη φτηνότερη ‘μεσοβέζικη’ λύση, όπως ‘μπάλωμα της τρύπας του λιμανιού’,  ή σκυροδέτηση μέρους του λιμενοβραχίονα, ή οιασδήποτε μορφής μερική επισκευή που όμως θα απορροφήσει ΟΛΟ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΠΟΣΟ δεν θα εγκριθεί για υλοποίηση από την Περιφέρεια, (άρα δώρον άδωρον ακόμα και το μικρό αυτό κονδύλι).

10. ότι θα υπάρχουν ένα σωρό περιβαλλοντικά προβλήματα στην αδειοδότηση γενικώς (σχόλιο μου: ένα ντόπιο κατεπείγον εδώ και 3 χρόνια έργο δεν μπορεί να είναι ισάξιο με τα γνωστά fast track των πολυεθνικών βιομηχανικών ΑΠΕ κλπ,  που δεν απαιτούν καμιά περιβαλλοντική αδειοδότηση για την τεράστια  όχληση τους στο περιβάλλον, αυτό μας έλειπε…..)

Θα ήθελα να προσθέσω:

Α) αν και οι μηχανικοί της Περιφέρειας τόνισαν επανειλημμένως ότι ήρθαν μόνο για την τεχνική παρουσίαση, ήταν σύντομη και πολύ γενική,

Β) η επαναχρησιμοποίηση των υλικών του λιμενοβραχίονα είναι ακατάλληλη, αφού δεν έχουν το απαιτούμενο μέγεθος (η βλάβη έγινε γιατί οι πέτρες του ήταν εγκιβωτισμένα ‘πετραδάκια’)

Γ) η προτεινόμενη μείωση του μήκους του λιμενοβραχίονα αλλά και η προσωρινή λύση ‘ετήσιο ξεμπάζωμα’ δεν γίνονται αποδεκτές, ούτε από τους ψαράδες που υποφέρουν όλο το χειμώνα, αλλά μάλλον και ούτε από κανέναν κάτοικο, για λειτουργικούς και τεχνικούς λόγους,

Δ) παρουσιάστηκαν ουσιαστικά μόνο ακριβές και λόγω κρίσης μάλλον ανέφικτες εναλλακτικές για πάρα πολλά χρόνια. Αντιθέτως εδώ χρειαζόμαστε μια φτηνή και γρήγορη λύση. 

Ε) Δυστυχώς φοβάμαι ότι η πολιτική της Περιφέρειας στα μικρά λιμενικά είναι χρόνια τώρα να βάζει ‘τσιρότα’ σε ότι χαλάει, χωρίς να το φτιάχνει. Όπως π.χ. τα αλιευτικά που έφτιαξε η Περιφέρεια στην Νότια Κρήτη (γνωρίζω σε ¨Αρβη και Καστρί, ενώ παρουσίασαν σοβαρότατο πρόβλημα προσάμμωσης από την αρχή της κατασκευής τους (στον πρώτο χρόνο), δεν επισκευάστηκαν ποτέ με πρόσθετα έργα, απλώς τα ‘ξεμπαζώνουν’ μόλις η κατάσταση φτάσει στο απροχώρητο και δεν μπορείς ούτε να μπεις στο λιμάνι. Δηλαδή τα έργα αυτά τον περισσότερο χρόνο υπολειτουργούν.

Ζ) Προτείνω να επικοινωνήσουμε με τον κ. Μουτζούρη για να εγκρίνει μια επισκευή στο σήμερα διαθέσιμο ποσό, ή μια νέα φτηνότερη λύση που όμως θα έχει μια ρεαλιστική δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί από την Περιφέρεια.

Σπύρος Βροντινός

1 σχόλιο:

Στο ιστολόγιο "Ανάβλοχος" δημοσιεύονται μόνο επώνυμα σχόλια, δηλαδή σχόλια τα οποία, είτε στην αρχή είτε στο τέλος, φέρουν το ονοματεπώνυμο του συντάκτη.